Caruman Baru Dari Pengeluar i-Citra, i-Sinar Dikreditkan Ke Akaun 1 KWSP

 


Kuala Lumpur : Menurut Timbalan Menteri Kewangan Mohd Shahar Abdullah, caruman baharu yang diterima ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang membuat pengeluaran akan dikreditkan ke Akaun 1 sepenuhnya sehingga keseluruhan jumlah pengeluaran boleh diganti.

Susulan itu, katanya, pembahagian caruman akan kembali kepada 70% kepada Akaun 1 dan 30% kepada Akaun 2.

Semasa sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini, beliau berkata, “Ini adalah usaha kerajaan untuk menambah baik simpanan ahli yang telah membuat pengeluaran melalui skim i-Sinar dan i-Citra bagi meringankan beban yang ditanggung oleh kesan pandemik COVID-19."


Mengikut statistik semasa, hanya 27% ahli aktif berumur 18 hingga 55 tahun dijangka mempunyai simpanan dalam Akaun 1 melebihi kuantum simpanan asas yang ditetapkan mengikut umur, walaupun skim i-Sinar dan i-Citra telah ditarik balik.

Beliau menjawab pertanyaan soalan tambahan oleh Datuk Che Abdullah Mat Nawi (PAS-Tumpat) mengenai usaha kerajaan dalam memastikan simpanan KWSP dalam Akaun 1 mencukupi untuk menampung keperluan asas selepas persaraan.

Sebelum itu, Shahar memberitahu Dewan Rakyat bahawa kerajaan juga terus meneliti kaedah-kaedah lain untuk memastikan Jaringan Keselamatan Sosial persaraan rakyat dapat kembali ke tahap sepatutnya.

Catat Ulasan

1 Ulasan