Inisiatif Cerdik: 150,000 Pelajar Sekolah Bakal Menerima Bantuan Laptop & Tablet Mulai Februari Ini

 

Kemudahan komputer riba, tablet & data telah diperkenalkan dalam Belanjawan 2021 bagi membantu pelajar daripada keluarga berpendapatan rendah untuk membiasakan diri dengan norma baharu bagi meneruskan pembelajaran dalam talian, e-pembelajaran dan pengajaran di luar kelas.

Kemudahan itu disediakan menerusi Inisiatif Cerdik yang dikendalikan oleh Yayasan Hasanah dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bertujuan untuk membantu keluarga berpendapatan rendah. (B40)

Ikuti perkongsian di bawah untuk maklumat lanjut bantuan komputer riba percuma.

150,000 MURID BAKAL MENERIMA KOMPUTER RIBA PERCUMA

Pemberian komputer riba percuma adalah melibatkan:
  • 150,000 murid di 500 buah sekolah
Kemudahan merupakan sebagai projek rintis bagi mengurangkan beban masalah pembelajaran secara dalam talian.

Sehubungan dengan itu, kerajaan mengumumkan 13 Syarikat Milik Kerajaan (GLC) dan Syarikat Pelaburan Milik Kerajaan (GLIC) akan menyumbang sebanyak 150 juta ke dalam Tabung Cerdik bagi pemberian komputer riba kepada 150,000 murid sekolah.


Tarikh Pemberian Laptop Percuma

Yayasan Hasanah dengan kerjasama rapat KPM dalam memastikan kemampanan pelaksanaannya telah memutuskan akan mengagihkan peranti ini bermula:
  • Peringkat utama: Februari
Pihak mereka sedang bekerja keras dengan semua pihak untuk mempecepatkan kadar pengedaran. Usaha itu akan dapat membantu pelajar daripada keluarga berpendapatan rendah untuk membiasakan diri dengan norma baharu bagi pembelajaran dalam talian, e-pembelajaran dan pengajaran di luar kelas.

Catat Ulasan

27 Ulasan

  1. Anak saya sangat memerlukan komputer riba..Sbb X lama LG nk SPM.Ada dua LG adiknya yg bersekolah memerlukan

    BalasPadam
  2. tahun ini (2001) anak saya akan mengambil pmr dan amat2 memerlukan sebuah komputer.

    BalasPadam
  3. 5 org anak bersekolah kelam kabut mmg tercicir bab pelajaran sbb serba kekurangan

    BalasPadam
  4. Saya ibu kepada 5 orang anak,kesemuanya bersekolah. Dalam keadaan sekarang ni mmg gadget menjadi keutamaan utk anak2 belajar. Pening memikirkan anak2 yg terpaksa berkongsi 1 telefon utk tugasan pdpr yg diberi oleh guru.

    BalasPadam
  5. ibu ank 5...memerlukan utk kelas online ank..

    BalasPadam
  6. Sta ibu tunggal kematian suami memerlukan laptop untuk ank sya berumur 12 thn tq

    BalasPadam
  7. Anak sya tahun ni upsr.blajar kt umh pn terpaksa pinjam telefon abahnya..klu abahnya ada kja lain kelam kabut jdnya

    BalasPadam
  8. Aslmekum..saya ad 5 anak 3 yng sekolah 1 tlfn bgelir2 blajar smpi mlm bru siap kerja sekolah.

    BalasPadam
  9. Semoga bantuan ni smpi pd anak2 kmi d pedalanman sabah.anak2 kmi pling terkesan teruk sjk pdpr ni.

    BalasPadam
  10. Selamt pagi sy pn Jeevarani. ibu kepada seramai 8 anak.. 5 Anak belajar. Jika anak buat kerja pdpr Hanya 1 telipon share pakai btry Tak tahan.krj pending dan lewat buat..sy diminta kerajaan tolong mempertimbangkan dan edarkan 1 laptop UNTUK kami secepat mukin. SEKIAN TERIMA KASIH...🙏🙏🙏

    BalasPadam
  11. Adik sy sngt meMerlukan bantuan laptop ni..harap ada rezki untuk adik saya..aamin

    BalasPadam
  12. Sy pun memerlukan juga,sy ada 3org anak belajar online,adik 2org,dan 2org anak buah dan drg guna 1hp sja tuk belajar online

    BalasPadam
  13. semoga bantuan ini sampai kepada kamk yg amat memerlukan untuk pembelajaran dan masa depan anak2 kami..

    BalasPadam
  14. saya pun ramai yg sek 6org nk pki klu ada rzeki saya alhamdulillah

    BalasPadam
  15. Anak saya 3 yang sekolah,sangat sukar belajar online dengan 1 phone.. memerlukan sangat bantuan komputer ni, harap ada rezeki...

    BalasPadam
  16. Semoga agihan telus kpd mereka yang benar2 memerlukan.

    BalasPadam
  17. Betul dharapkn bantuan ini dbrikn kpd yg btul2 mmerlukn...sy dn suami mmg xmmpu nk beli tel ke ape ke utk ank2..mmg kprluan ank nk bljr tp kami xmmpu...sedih mmkkn masa depan ank2..ssh hati rse..

    BalasPadam
  18. Smoga agihan dpt dberikn dskolh sk petagas, penampang sabah.. Dn nama ank sya tercalon.. Dsbbkn kruntuhn ekonomi semasa kmi skluarga berhrap agar dapat bntuan ini..

    BalasPadam
  19. Saya bapa kepada 2 orang anak perempuan saya anak saya yang sulung berumur 6 tahun dia sangat rajin dan semamgat untuk ke sekolah kalau ada tablet atau laptop lagi berguna untuk anak saya belajar dengan keadaan saya sekarang tidak berkerja telah berhentikan kerana COVID-19. SAYA HARAP ADA PIHAK YANG SUDI MEMBANTU SAYA ANAK BERANAK .
    (01115025331)/CALL@WHATSAPP.

    BalasPadam
  20. Saya bapa kepada 2 orang anak perempuan saya anak saya yang sulung berumur 6 tahun dia sangat rajin dan semamgat untuk ke sekolah kalau ada tablet atau laptop lagi berguna untuk anak saya belajar dengan keadaan saya sekarang tidak berkerja telah berhentikan kerana COVID-19. SAYA HARAP ADA PIHAK YANG SUDI MEMBANTU SAYA ANAK BERANAK .
    (01115025331)/CALL@WHATSAPP.

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum sy ibu tumggal anak 2 lelaki yg masih bersekolah sy sedang sakit tk mampu berbuat apa sy harap ada pihak ug sudi membantu untuk dpt kan laptop percuma anak sy seorang sekolah men dam seorang sek ren.

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum sy ibu tumggal anak 2 lelaki yg masih bersekolah sy sedang sakit tk mampu berbuat apa sy harap ada pihak ug sudi membantu untuk dpt kan laptop percuma anak sy seorang sekolah men dam seorang sek ren.

    BalasPadam
  23. Anak saya amat memerlukan note book untuk memudahkan ank cari maklumat seklh sbb tahun ank saya no.1 stpm, no.2 spm dan no.3 pt3.saya amat memerlukan bantua pihak tuan/puan lagipun ank saya tiada bapanya

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum anak saya perlu laptop untuk ambil spm saya tidak mampu beli untuk dia

    BalasPadam
  25. Sy bapa kpd 3 anak bersekolah.Sy baru dpt kerja tetap brmula jan21,slpas tmpat kerja lama sy brmasalh gaji sejak covid.Dgn kdaan skrg sy mmg tk mampu nk beli laptop utk ank2,hnya cukup utk sewa rmh,bil2 & blnja mkn minum Serta utang2 trtggak sjak covid mula.Isteri Pula hnya seorang surirumah.Yg sulong akn hadapi SPM Bln ni.Yg ke2 d form 2 & yg bongsu drjah 4.Sy brhrp sangat dpt bntuan laptop Dr krjaan scepat mgkin.Trima Masih.Sy fuad (0199205402)

    BalasPadam
  26. Saya IBU kepada 7 org Anak syukur saya dapat bantuan Dr yes sebelum INI ..tapi untuk pelajaran Anak anak saya saya masih perlukan bantuan..7org nak guna 1 hand phone memang sush lagi pula nak print nak cari maklumat2// hsrap saya 1keluarga boleh dpt 1 laptop . senang Anak Anak saya nak ulangkaji Dan buat Kerja sekolah

    BalasPadam
  27. saya ibu kpd 7 org ank...dan amat memerlukan bantuan laptop tersebut.kini nk2 sya berkongsi 1 handfon untk kelas online.ini amat menyukarkan untuk mereka

    BalasPadam